Imark

Forumer storico
Arrivati anche i risultati di Portugal Telecom, sono anche qui discreti, con un volume delle vendite in salita del 5,1%, un EBITDA in calo del 4,3%, mentre sale decisamente l'utile netto in considerazione del buon andamento di Vivo, la jv brasiliana con Telefonica, dopo la ristrutturazione avviata nel 2007.

Il 2008 si è chiuso con un debito netto cresciuto del 27% a quota 5,57 mld euro e con l'EBITDA in salita del 3,7% a quota 2,44 mld euro. L'effetto di crescita del debito è tutta via da imputare alle misure finalizzate a distribuire valore agli azionisti varate nel 2007 per fronteggiare il bid ostile di Sonaecom.

PT confida di poter conservare il capex nel 2009 agli stessi livelli già raggiunti nel 2008 (900 mln euro) ed annuncia per il 2008 la conferma del dividendo nella stessa misura dell'anno precedente.

Peraltro il calo dell'EBITDA nel trimestre ultimo è da imputare allo sforzo di attirare clientela sui servizi triple play a condizioni vantaggiose, così da fermare l'emorragia di perdita di utenze sulla linea fissa, una mossa che PT annuncia avere avuto successo, mentre comunica la salita del numero delle utenze per la prima volta sopra i 70 mln.

UPDATE 3-Portugal Telecom Q4 net profit doubles
Wed Feb 18, 2009 1:28pm GMT

* Q4 net up to 143.8 million euros
* Boosted by Brazil's Vivo
* Sharply beats forecasts (Updates with CEO, comment, byline)

By Elisabete Tavares

LISBON, Feb. 18 (Reuters) - Portugal Telecom reported a 100.3 percent jump in fourth-quarter net profit on Wednesday, boosted by a strong performance at Brazil's Vivo, and sharply beating expectations.

Net profit rose to 143.8 million euros ($181.8 million) in the three-month period while earnings before interest, taxes, depreciation and amortization fell 4.3 percent to 603.5 million euros. Revenue rose 5.1 percent to 1.7 billion euros.

"The numbers were far above expectations," said Ricardo Seara, an analyst at BPI. "They were better than we expected above all because of Vivo."

Revenues at Vivo, Brazil's largest mobile phone operator which is a joint venture between PT and Spain's Telefonica, rose 11 percent to 768.5 million euros. EBITDA from Vivo jumped 40 percent to 230 million euros.
PT's share price rose on the results. At 1230 GMT they traded 0.62 percent higher at 6.3590 euros. The shares are up 4 percent this year after slumping 32 percent in 2008.

"These were solid results," Chief Executive Zeinal Bava told reporters. "We reversed the long-term trend of bleeding clients in the fixed business."
Revenues from PT's fixed-line business in Portugal rose 2 percent in the fourth quarter to 495 million euros, boosted by "triple-play" services.
PT surpassed the 70-million-mark for total clients in the fourth quarter for the first time.


TOTAL CLIENTS ABOVE 70 MILLION

"The main difference from analysts' consensus (in the results) was in Vivo because the domestic side, both in terms of revenues and EBITDA, was in line," said Alexandra Delgado, an analyst at Millennium bcp.

PT, which fended off a hostile takeover bid in 2007, said it would propose a dividend of 0.575 euros per share for 2008, the same as a year earlier.
Net profit in all of 2008 reached 581.5 million euros, down 21.6 percent, as PT suffered from higher financial costs through the year. PT's net debt rose 27 percent in 2008 to 5.57 billion euros.

EBITDA for the full year rose 3.7 percent to 2.44 billion euros.

Bava said the company had strong cash flow while PT's debt profile is well balanced. "It will allow us to face the future with confidence in an increasingly difficult economic situation," he said.

He said PT was comfortable with capital expenditure this year around the same level as in 2008, when it reached just under 900 million euros.
Bava added that PT had every intention of maintaining strong relations with Telefonica in the Vivo partnership, despite repeated speculation in recent years that the two are both vying to buy each other out in the profitable venture.

Analysts surveyed by Reuters had on average forecast net profit of 93.3 million euros in the fourth quarter and EBITDA of 574.4 million.
For all of 2008 they had predicted a net profit of 530.4 million euros and EBITDA of 2.412 billion.

PT's shares trade around 10.6 times estimated 2009 earnings, compared with 8.45 times for Telefonica and 9.03 times for France Telecom. ($1=.7908 Euro) (Reporting by Axel Bugge and Elisabete Tavares; Editing by David Holmes and Rupert Winchester
 

Imark

Forumer storico
Monitor telecom bonds (gruppo di lavoro Torino41 e I98mark)

Avvertenze

Ancora un bel passo avanti di Torino41 nel lavoro di estensione del 3D a tutto il comparto telecom europeo, con l'inclusione dei bond anche dei maggiori players. Da questa settimana molti bond France Telecom, a disegnare per intero la curva dei rendimenti dell'emittente francese.

Sulla liquidità situazione stazionaria: non siamo al ripristino delle condizioni pre-crisi della liquidità, ma neanche alle situazioni post Lehman. Una via di mezzo. Qualche bond in più alla "lista ICMA" l'ho aggiunto io avendo visto che per alcuni titoli corti i prezzi in ask sui mercati retail tedeschi sono più distanti del giusto da quelli dei mercati professionali... occhi aperti anche per chi opera sull'EuroTlx... :cool:

Massimo S. ha garantito come sempre l'accesso ai corsi sui mercati professionali per i bond illiquidi sui mercati retail ed i cui prezzi sono di fonte ICMA.

Rilevati alla chiusura di venerdì scorso, si tratta dei seguenti:

PT 2017 e 2025; KPN 2011; TDC 2012; NTC 2016; NTC 2016 FRN; Wind 2015; Telenor 2012; Vodafone 2015 e 2018; TeliaSonera 2015; OTE 11/2011; France Telecom 2018;

Per il France Telecom 2033 il prezzo è di fonte Bloomberg (BBML).

Il bond Cell C 2012 non ha scambiato sui mercati professionali ma ha fatto prezzo solo sui mercati retail: si torna dunque ad uno spread bid-ask molto largo.

------------------------------

Il periodo monitorato

Settimana di lateralizzazione, abbastanza tranquilla.

E' singolare come l'andamento rimanga aperto a due distinti scenari: se non si verificheranno avvenimenti che incideranno sulla situazione della liquidità (generando vendite diffuse), potrebbe essere quella attuale una situazione dalla quale ripartire verso prezzi più alti, sempre che l'andamento compartimentale si tenga realmente in linea con i forecast presentati per il 2009 dalla gran parte delle telecom, all'insegna di una confortante stabilità di fatturati e margini rispetto al 2008.

Più interessante la dinamica dell'HY: siamo alla terza settimana di prezzi in sostanziale tenuta, ed ancora in sganciamento rispetto all'andamento negativo dell'equity. Si consolida una tendenza ad un easing sul fronte dell'avversione al rischio, almeno in questo comparto.

Fuori tabella per il bond 11% Cell C 2015 in USD (Subordinato, rating CCC) ancora una volta questa settimana i corsi restano quelli di Francoforte e senza scambi, fermi ai valori della settimana precedente. Identici anche i prezzi: last price 70,00 (70,00); bid 70,00 (70,00) ask 90,00 (90,00). In parentesi i prezzi (di fonte ICMA) last, bid ed ask risalenti allo scorso 15 febbraio.

Vi rammento infine che il file che contiene le tabelle sarà presto disponibile per il download sul sito ventimaggio gestito da Maino, per uno scarico contestuale di più tabelle, oltre ad essere scaricabile anche qui su IO.

http://digilander.libero.it/ventimaggio/Finanza/Pagina dei files.html

La tabella riepilogativa dei prezzi, come al solito sdoppiata: questa la prima parte...

Telebond1.GIF
 

Imark

Forumer storico
la seconda parte della tabella... gli ultimi bond di FT compaiono senza riferimenti ai prezzi della settimana precedente e con yield del last price rispetto alla settimana precedente pari a zero perché appunto di nuovo inserimento in tabella

Telebond2.GIF
 

Imark

Forumer storico
Il file per chi volesse disporne, ricordando che sarà presto disponibile anche sul sito di Maino...
 

Allegati

  • Bond_Telecom_Europa_25022009aggiornato.xls
    352,5 KB · Visite: 207

Imark

Forumer storico
Nel mentre è arrivata anche la trimestrale di Colt Telecom ed i dati di fine anno. Le notizie sono molto buone per gli obbligazionisti, ma sono state accolte male dal mercato. Vediamo perché.

La buona notizia è l'aumento di capitale riservato agli azionisti per un valore di 178 mln GBP che aiuterà a ripagare i 262 mln euro di bond ancora outstanding (il bond è quello a monitor, emesso in origine per 320 mln euro).

E questo riduce grandemente i problemi di rifinanziamento, anche ammesso che si decida di procedere al rollaggio parziale del bond, come constatato dagli analisti. Rammento d'altronde che il gruppo Fidelity, azionista di controllo di Colt e operatore notoriamente con pochi problemi di liquidità, aveva a più riprese ricapitalizzato la società in anni passati, quando questa, a differenza di oggi, generava regolarmente perdite operative.

Inoltre la società ha diffuso risultati per il Q4/2008 in linea con le attese e con un EBITDA in crescita del 9,5% y-o-y.

Tuttavia Colt ha scelto di non dare un outlook per il 2009, stante l'attuale condizione del mercato e pur rilevando che la propria esposizione come data service provider a operatori appartenenti al mondo della finanza valga circa il 20% dei ricavi del gruppo.

Peraltro, pur ammettendo Colt che potrebbero verificarsi situazioni di posposizione degli investimenti da parte di alcuni clienti e di pricing pressure, rileva da un lato come i servizi da essa offerti non abbiano carattere discrezionale per la propria utenza e dunque siano meno soggetti di altri a downsizing e dall'altro come, se è vero che taluni investimenti pianificati possono essere rinviati, è altresì vero che la necessità di contenere i costi genera anche spinte all'outsorcing del servizio che potrebbero procurarle nuova clientela.

UPDATE 3-Colt Telecom to raise 178 mln stg in share sale
Fri Feb 20, 2009 9:42am GMT

* Open offer of 211 mln shares priced at 84.5 pence
* 2008 EBITDA up 9.6 pct, Q4 EBITDA up 9.5 pct
* 2009 revenue difficult to predict
* Shares rise as much as 4.7 pct (Adds company, analyst comment, shares, detail, background)

By Mark Potter

LONDON, Feb 20 (Reuters) - Colt Telecom (COLT.L) plans to raise 178.3 million pounds ($255.5 million)in a share sale to help pay off its borrowings, it said on Friday, as it met forecasts for 2008 earnings and warned of a tough outlook.

The Luxembourg-based pan-European corporate telecoms specialist said it planned to sell 210.96 million new shares, on the basis of 31 new shares for every 100 held, in an open offer priced at Thursday's close of 84.5 pence.

The rights issue is fully underwritten by 61.7-percent-shareholder Fidelity.

Colt follows a string of British companies including industrial materials group Cookson (CKSN.L) and property group Land Securities (LAND.L) in seeking extra money from shareholders as banks rein in lending and drive up the cost of borrowing.

It also joined others in saying it was unable to give a forecast for this year because of an uncertain economic outlook.

Colt shares rose as much as 4.7 percent in early trade before retreating to a rise of 2.7 percent to 87 pence by 0928 GMT, valuing the company's share capital at around 575 million pounds. Investec analysts remained cautious.

"While the rights issue eliminates refinancing risk, it seems that much tougher trading conditions lie ahead," they wrote in a research note.
Colt shares have approximately halved in value over the past eight months, partly due to concerns about its exposure to the ailing financial services industry.

Chief Operating Officer Tony Bates told reporters that financial services customers provided less than 20 percent of group revenues and business with that industry was mixed.


MIXED PICTURE

"We are seeing some of our financial services clients delaying or taking longer to make decisions," he said on a conference call. "We're also seeing the other side of it where people are changing their strategy and looking to outsource."

Colt, like many other alternative network providers across Europe, has moved to seek growth in high-margin data businesses after suffering from overcapacity and falling prices for voiced-based services.

It said the fundraising would help it to repay 262.2 million euros ($329.7 million) of outstanding notes due in December 2009 and also invest in its business.

Colt, which had net funds of 11.4 million euros at Dec. 31, said earnings before interest, tax, depreciation and amortisation (EBITDA) for 2008 rose 9.6 percent to 303.9 million euros, broadly in line with analysts' expectations, including a fourth-quarter increase of 9.5 percent.

Revenue for the full year fell 0.3 percent to 1.66 billion euros, but was up 2.4 percent at constant exchange rates.

"Colt has not experienced any material change in the performance trend of the business since the end of 2008," the firm said in a statement.

"The ongoing uncertainty in the global economy, however, means that full-year 2009 revenues are difficult to predict. Challenging trading conditions are forecast for 2009 for the business environment as a whole," it said.

"Colt may be impacted by increased price pressure and some customers may delay or reduce their planned expenditure. However, the services that Colt provides to its customers generally are essential rather than discretionary."

If no other shareholders take up the offer of new shares, Fidelity's stake in Colt will rise to 70.8 percent.

Morgan Stanley and Deutsche Bank are sponsors of the offer.
 

albicocco

Forumer storico
sul sole di oggi la notizia che Wind rimborsa bond di Wind acquistion .
Qualcumo pf sa lISIN dei bond rimborsati? E' automatico o si deve fare richiesta?
 

Users who are viewing this thread

Alto